הפעם בבלוג שלנו אני מארח את מאמרו של עופר בן סימון, מטפל קוגניטיבי התנהגותי LICBT בנושא הנוגע לכולנו, מי לא רוצה להיות מאושר?

חיפוש בגוגל של הערך “אושר” מוביל ליותר מ 3.5 מיליון תוצאות, ואם תחפשו גם באנגלית את המושג happiness נקבל יותר מחצי מיליארד! תוצאות. נראה שאושר הוא נושא שמעסיק לא מעט אנשים. הפרדוקס הגדול של האושר טמון בשאלה הבאה: אתם מכירים את התרגיל הזה שמבקשים מכם לא לחשוב על דוב לבן? ואי אפשר לחשוב על שום דבר אחר חוץ מעל דוב לבן, ככה זה גם עם אושר. ככל שנרדוף אחריו יותר כך הוא יתרחק מאיתנו.

מחקרים על אושר מלמדים אותנו שאושר לא ניתן לקנות בכסף. לפחות מעל סף מסוים של כסף – יותר כסף כבר לא שווה יותר אושר. גם אין הבדל גדול בין גברים לנשים ברמת האושר, כך גם צעירים לא יותר מאושרים ממבוגרים וגם משכילים אינם מאושרים יותר מלא משכילים. מה מייחד אנשים מאושרים במיוחד? ישנם הרבה מחקרים בנושא אושר, הפסיכולוגיה החיובית שהחלה את דרכה בתחילת שנות האלפיים (סליגמן 1998) רואה באושר נושא שחשוב לחקור אותו, מיהי ‘יקסנטמהיי, פסיכולוג וחוקר כתב בספרו זרימה על מצב בו אנשים עסוקים בפעילות מהנה ומרוכזים אך ורק בה עד שהזמן ,הרעב או האגו נעלמים. מצב זה של אושר נקרא זרימה ( flow). ד”ר טל בן-שחר מגדיר אושר כשילוב של הנאה יחד עם משמעות. ניתן לראות אם כך שלפעילות ועשייה יש חלק חשוב בדרך לאושר.

הצד השני של להיות מאושר קשור למחשבות שלנו. האם ראיתם פעם מישהו שהמציאות עלתה על ציפיותיו והוא היה מאוכזב מכך? ברור שלא. אם כך, איזהו המאושר? המקטין ציפיותיו 🙂

מחשבות ביקורתיות, האשמה עצמית, ציפיות לא ראליות מעצמנו ומאחרים, חשיבה של הכל או כלום, הקטנה והמעטה של ההישגים שכן הצלחנו להשיג – כל אלו הם חלק מעיוותי החשיבה של כולנו שמקשים עלינו ליהנות ולהיות מאושרים. בגישת ה LICBT ישנם 12 קטגוריות שונות של עיוותי חשיבה המתארים צורות חשיבה שונות שמגבילות את ההתבוננות שלנו על העולם.

טיפול LICBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי בעצימות נמוכה) היא שיטת טיפול מוכחת מחקרית לטיפול בדיכאון וחרדה. אחד הכלים שאני אוהב לתת למטופלים שלי הוא לבקש מהם בסוף כל יום למצוא לפחות משהו אחד קטן וחיובי שקרה להם היום, ולרשום אותו ביומן. לא צריך למצוא דברים גדולים ומרשימים, גם דברים קטנים הם מצוינים.

הינה דוגמה נהדרת לדברים קטנים שיכולים לעשות שינוי גדול בתפיסה. חרדה חברתית מתאפיינת בד”כ במחשבות דאגה מפני תגובת החברה, הכללה שכולם יבוזו או יצחקו עליהם. אם אנשים עם חרדה חברתית היו יכולים לרשום מקרים קטנים כמו “החזירו אלי חיוך הבוקר” או “בדרך לעבודה – מישהו נתן לי זכות קדימה בכביש”. לכאורה דברים קטנים שאנחנו נוטים להתעלם מהם במהלך היום אך הם דברים שיכולים להעיד על כך שלא כל העולם נגדנו ויש גם אנשים נחמדים בעולם. שינוי אמונות היסוד שלנו על העולם מתחיל בצעדים קטנים של תשומת לב חיובית. נסו גם אתם!

עופר בן סימון, מטפל LICBT במבשרת ציון | ofercbt@gmail.com