טיפול ACT – תרפיית קבלה ומחויבות

טיפול ACT תרפיית קבלה ומחויבות הוא טיפול שהתפתח מטיפול התנהגותי מסורתי ומטיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT. בשיטת טיפול ACT לומדים לחזק את הקשר עם הכאן ועכשיו, כלומר עם ההקשר של הסיטואצויות בהן אנו נמצאים ולהפסיק להתעלם, להדחיק, ולהאבק עם המחשבות, הרגשות והתחושות שלנו.

במקום המאבקים במחשבות אשר עלולים להעצים את הסבל שלנו, מציע טיפול ACT לקבל את העובדה כי רגשות ומחשבות אלה הם תגובות המגיעות בהקשר ישיר למצבים בהם אנו נמצאים. לפי שיטת ACT מחשבות ורגשות המופיעות אצלנו לא חייבות למנוע מאיתנו לפעול בהתאם לערכים החשובים לנו. קשיבות לרגשות, תחושות ומחשבות אלו, עוזרת לנו לפתח גמישות פסיכולוגית וכך מאפשרת תפקוד מועיל.

שיטות בטיפול ACT – תרפיית קבלה ומחויבות

ACT כוללת טכניקות מתוך הטיפול התנהגותיות המסורתי, כולל טיפול קוגניטיבי וניתוח התנהגותי. בנוסף, טיפול ACT מדגיש גם טכניקות אחרות: הפרדה קוגניטיבית, קבלה, קשיבות (מיינדפולנס), בדיקת ערכים וטכניקות להגברת מחויבות פעילה. בהבדל מטיפול CBT (סיביטי) הדגש בטיפול ACT הוא לא על הצורך באיזון מחשבות ומציאת עיוותי החשיבה, אלא על דווקא על קבלתהמחשבות, הרגשות, הזיכרונות והתגובות הגופניות. קבלה זו נעשת תוך קשיבות להם ושמירה על מודל גמישות פסיכולוגית המאפשר ניתוק המחויבות לפעול על פיהם.

מטרת טיפול ACT – תרפיית קבלה ומחויבות

מטרת טיפול ACT – תרפיית קבלה ומחויבות, היא ללמוד להתגבר על דפוסי התנהגות ודרכי פעולה ההפוגעים במימוש העצמי ובאיכות החיים. כסיוע מטפל ACT משתמש בגישות טיפול מגוונות,כולל טכניקות טיפול CBT, קבלה (acceptance), קשיבות (מיינדפולנס –mindfulness), חיבור לרגע הזה – כאן ועכשיו (אני המתבונן), וזיהוי ערכי ליבה ומטרות. טיפול ACT תרפיית קבלה ומחויבות, מבוסס-ראיות ונמצא מחקרית אפקטיבי בטיפול במגוון רחב של אתגרים ומצוקות כגון חרדה, דיכאון, ביטחון עצמי, קבלת החלטות, תקיעות ומצבי משבר.